ЄС оновлює правила дорожнього руху: система штрафних балів торкнеться й українських водіїв
У 2025 році в країнах Європейського Союзу починає діяти модернізована система контролю за порушеннями на дорогах, побудована на принципі штрафних балів. Нововведення спрямоване на підвищення безпеки руху, але водночас створює нові виклики для українців, які їздять Європою або планують переїзд.

Як працюватимуть штрафні бали в ЄС
У кожній країні Євросоюзу діє власна шкала балів та санкцій, проте суть однакова — за кожне порушення водію нараховуються бали, а їхнє накопичення може завершитися анулюванням прав.
Німеччина
Максимальний поріг — 8 балів. Після його досягнення посвідчення водія анулюють. Система також пов’язана з автострахуванням: чим більше порушень, тим дорожче страхові платежі.
Франція
Досвідчені водії мають запас у 12 балів, новачки — 6. Після запровадження балової системи Франція зафіксувала майже 20% зниження аварійності — показник, який свідчить про ефективність контролю.
Італія
Стартовий ліміт — 20 балів. Тут працює і «мотиваційна» система: за кілька років без порушень частину балів можуть списати. Водночас за серйозні порушення передбачені жорсткі покарання.
Польща
Новачкам дозволено мати до 20 балів, досвідченим водіям — до 24. Одне з найсуворіших правил стосується перевищення швидкості: +50 км/год карається одразу 15 балами.
Що зміниться для українців
Українським водіям варто врахувати, що європейські системи контролю значно детальніші та суворіші. Порушення фіксуються автоматично, а накопичення балів може обмежити можливість пересування, створити проблеми зі страховкою або призвести до тимчасової чи постійної втрати водійських прав.
Навіщо ЄС вводить реформу
Уніфікація підходів та посилення відповідальності покликані зменшити кількість ДТП та підвищити рівень дисципліни на дорогах. Нововведення стосується як громадян ЄС, так і іноземців, які користуються автомобілем на території європейських держав.