«єЧерга» зменшила очікування вантажівок на кордоні до 70% і заощаджує перевізникам десятки мільйонів євро — дослідження
Електронна система «єЧерга», запроваджена для організації руху вантажного транспорту через державний кордон, суттєво змінила логістику українських перевезень. За даними Інституту економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД), час очікування вантажівок на пунктах пропуску скоротився в середньому на 24–70%, а щомісячна економія для перевізників перевищує 60 млн євро.
Про це йдеться в аналітичному звіті ІЕД, який оцінює економічний, соціальний та екологічний ефект від впровадження цифрової черги.
Від хаосу до прогнозованості
До запуску «єЧерги» перетин кордону супроводжувався непрозорими «живими» чергами, корупційними ризиками та повною непередбачуваністю строків доставки. У пікові періоди вантажівки могли простоювати по кілька діб, а інколи — тижнями, що призводило до зриву контрактів, перевитрат пального та псування вантажів.
Як зазначають аналітики, електронне бронювання часу заїзду, можливість планування рейсів і відсутність фізичних черг стали ключовими факторами скорочення простою транспорту.

Конкретні результати на КПП
Найвідчутніший ефект зафіксовано на кількох великих пунктах пропуску:
- Порубне — середній час очікування скоротився з 69 до 21 години (майже мінус 70%);
- Ягодин — з 60 до 32 годин;
- Рава-Руська — з 55 до 31,5 години.
Загалом із моменту запуску у грудні 2022 року системою скористалися понад 2,4 млн разів, з яких більш як 2,2 млн припадають саме на вантажівки. У «єЧерзі» вже зареєстровано понад 138 тисяч водіїв, у тому числі іноземних.
Економія коштів і користь для екології
Скорочення простою транспорту дало відчутний фінансовий ефект. За оцінками ІЕД, перевізники щомісяця економлять близько 60 млн євро за рахунок зменшення витрат на пальне, оплату простоїв водіям та уникнення штрафів за порушення строків доставки.
Позитивні зміни зафіксовані й в екологічному вимірі. Менша кількість вантажівок із працюючими двигунами поблизу КПП знизила рівень викидів. На дев’яти пунктах пропуску щоденне скорочення становить:
- CO? — близько 3,1 тонни;
- NOx — майже 29 кг;
- дрібнодисперсного пилу PM2,5 — 0,18 кг.
Крім того, частка компаній, які називали черги на кордоні головною проблемою своєї діяльності, за рік зменшилася майже на 20 відсоткових пунктів.
Проблеми, що залишаються
Попри позитивні результати, дослідження фіксує низку невирішених питань. Серед них — підвищене шумове навантаження у прикордонних населених пунктах, недостатня інтеграція «єЧерги» з базами даних митниці, прикордонної служби та «Укртрансбезпеки», а також відсутність повноцінної координації з прикордонними службами Польщі, Румунії та Словаччини.
Окремо наголошується на потребі розвитку інфраструктури зон очікування — санітарних умов, освітлення та безпеки.
Що пропонують експерти
ІЕД рекомендує закріпити «єЧергу» на рівні урядової постанови як базовий інструмент управління вантажопотоками, забезпечити повну інтеграцію даних між усіма контрольними службами та налагодити двосторонній обмін інформацією з країнами-сусідами.
На думку експертів, саме поєднання цифрових рішень, аналітики даних і міжнародної координації дозволить перетворити «єЧергу» з ефективного сервісу на повноцінний механізм системного управління кордоном.