
Як Китай підриває автомобільну промисловість Європи
Європейський автопром опинився в кризі: закриття заводів, скорочення робочих місць і втрата торговельних позицій. Головна причина – стрімкий перехід на електромобілі та залежність від китайських акумуляторів.
Масові скорочення та закриття заводів
За даними асоціації CLEPA, у 2024 році виробники автозапчастин у Європі скоротили понад 54 тисячі працівників, а лише за перші шість місяців 2025-го — ще 22 тисячі. Постраждали не тільки робітники на конвеєрах, а й висококваліфіковані інженери.
Торговельний дефіцит
Вперше в історії ЄС зафіксовано мінус у зовнішній торгівлі автозапчастинами.
- У першій половині 2025 року дефіцит склав 1,4 млрд євро, тоді як рік тому був профіцит у 4,4 млрд євро.
- За останні три роки імпорт китайських батарей для електрокарів подвоївся і досяг 11 млрд євро.
- Ще п’ять років тому Європа експортувала до Китаю більше, ніж імпортувала, а тепер ситуація кардинально змінилася.
Втрата конкурентоспроможності
Експерти кажуть, що нинішня ситуація — це не тимчасові труднощі, а глибока структурна криза.
- Президент Асоціації виробників автозапчастин SDCM Томаш Бебен попереджає: якщо закриття заводів стане нормою, Європа остаточно втратить свою комерційну перевагу.
- У той час як Китай і США активно підтримують власних виробників, ЄС залишається пасивним.
Стан європейського автопрому
За даними ACEA:
- У 2024 році в Європі випустили близько 14 млн авто — це на мільйон менше, ніж у 2023-му.
- У ЄС залишилося 254 великих автомобільних заводи, але їхня перспектива під питанням.
Європейський автопром дедалі більше залежить від китайських комплектуючих, особливо від акумуляторів. Якщо ЄС не вживе термінових заходів, то може втратити одну з ключових галузей економіки та сотні тисяч робочих місць.