
Криза в автогігантів: чому німецькі бренди втрачають позиції на світовому ринку
Автомобільна промисловість Німеччини опинилася на межі серйозних змін. Легендарні бренди — Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi та Porsche — фіксують рекордні фінансові втрати, готуються до масових звільнень і втрачають попит у ключових регіонах. Причини — глибші, ніж просто економічна турбулентність.
Прибутки стрімко падають
У другому кварталі 2025 року концерн Volkswagen повідомив про зменшення чистого прибутку на 36%. Причому це не окрема ситуація — майже всі провідні німецькі автовиробники демонструють негативну динаміку.
Audi скоротила обсяги продажів майже на 6%, особливо в Китаї та США. Porsche повідомила про багатомільйонні втрати, а Mercedes-Benz заявив про падіння прибутку більш як на 55%. Для зменшення витрат компанії пропонують працівникам добровільно звільнитися з компенсаціями до 500 тисяч євро.
Скорочення штату: десятки тисяч людей втратять роботу
Volkswagen планує до 2030 року скоротити близько 35 тисяч працівників. Audi уже оголосила про зменшення штату на 7,5 тисячі осіб. Porsche — на майже 2 тисячі. Такі дії пояснюють оптимізацією витрат на фоні різкого зниження доходів.
Електрокари, які залишились за бортом
Одна з головних проблем — слабка підготовка до переходу на електромобілі. Експерти зазначають, що Німеччина втратила час і відстає від конкурентів. Частина компаній купує готові технології в Китаї та США, замість розробляти власні.
Крім того, у Німеччині подорожчала електроенергія після відмови від атомної енергетики та російського газу, що також впливає на собівартість виробництва “зелених” авто.
Людський фактор і повільна автоматизація
На відміну від Китаю, де більшість заводів працюють з високим рівнем автоматизації, у Німеччині й досі багато процесів виконуються вручну. Це збільшує витрати й уповільнює виробництво. Також велику роль відіграють сильні профспілки, які стримують реформи.
Китай, США, ЄС — ринки, які розвертаються спиною
Китай — колись головний ринок збуту — вже не гарантує стабільного попиту. В США запроваджено мита, які зробили німецькі авто менш конкурентоспроможними. У Європі знижується загальний інтерес до бензинових і дизельних моделей. Попит зміщується на електромобілі, а саме в цьому сегменті Німеччина зараз програє.
Глобальна зміна споживчих звичок
Жителі мегаполісів дедалі частіше відмовляються від особистого авто на користь громадського транспорту, велосипедів та каршерингу. Це ще один удар по обсягах продажів. У червні цього року зафіксовано рекордне падіння продажів нових авто в ЄС — найбільше зниження відбулося саме в Німеччині.
Що буде далі?
Деякі бренди намагаються пристосуватись. Наприклад, BMW робить ставку на електроплатформу Neue Klasse, яку готують до запуску. Але загалом німецькі компанії потребують глибокої трансформації.
Експерти зазначають, що концепція масового виробництва моделей із мінімальними відмінностями вже не працює. Щоб конкурувати з китайськими автовиробниками й Tesla, Німеччина має змінити підхід до виробництва — зробити його гнучким, сучасним і дійсно інноваційним.
До теми: За перше півріччя 2025 року продажі електромобілів у ЄС зросли на 22%. Водночас рентабельність виробництва таких авто в Німеччині поки залишається на низькому рівні.
Німецький автопром опинився перед вибором: або швидке оновлення стратегії, або втрата глобального лідерства. Часи, коли німецький значок на капоті гарантував успіх — схоже, залишаються в минулому.