Шановні клієнти,
Ми зіткнулися з кібератакою на онлайн-ресурси нашої компанії. У зв'язку з цим, наші сервіси (веб-сайт, електронні пошти, телефонні лінії) можуть тимчасово працювати з перебоями. Наша команда активно працює над усуненням даної проблеми. Просимо вибачення за можливі незручності та дякуємо за ваше розуміння.

Електромобілі та енергосистема України: чи загрожує масова електромобілізація блекаутом?
17. 10. 2025

Електромобілі та енергосистема України: чи загрожує масова електромобілізація блекаутом?

17. 10. 2025

Розвиток електромобілів в Україні продовжує викликати палкі дискусії. Одні бачать у них майбутнє транспорту, інші — потенційну загрозу для енергосистеми. Скептики стверджують: якщо кількість «електричок» різко зросте, мережа не витримає навантаження. Але чи справді це можливо?

Скільки електромобілів в Україні

Станом на жовтень 2025 року в Україні зареєстровано 193,5 тис. електротранспортних засобів, з яких 98% — легкові авто. Найпопулярнішими залишаються Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf та Tesla.

Середнє річне споживання енергії для типового українського електромобіля становить:

  • 16,8 кВт·год/100 км влітку
  • 21,8 кВт·год/100 км взимку
  • Середній пробіг — близько 12 800 км на рік

Скільки енергії споживають усі електромобілі

На основі цих даних аналітики підрахували:

  • Середньодобове споживання — 1 141–1 480 МВт·год
  • Середньомісячне — 34,7–45,0 ГВт·год
  • Річне — приблизно 524 ГВт·год

Це всього 0,63% від загального споживання електроенергії України у 2023 році, або еквівалент 1–1,5 днів роботи енергосистеми в зимовий період.

Для порівняння:

  • побутовий сектор споживає ~30 ТВт·год/рік,
  • промисловість — понад 50 ТВт·год/рік.

Отже, усі електромобілі разом споживають лише 1,75% від обсягу електроенергії, яку використовують українські домогосподарства.

Коли заряджаються електромобілі

Переважна більшість власників заряджає авто вдома або на роботі, переважно вночі.

  • 80–90% заряджань — повільні, із потужністю 2–3 кВт.
  • Це відбувається у години мінімального навантаження на систему, коли навіть є надлишок генерації.

Швидкі зарядні станції (50–250 кВт) становлять менше 20% усіх заряджань і обладнані системами захисту, які запобігають перевантаженням.

Чи вистачить електроенергії

Навіть із поточним зростанням кількості електромобілів, українська енергосистема має достатній запас потужності.
Для прикладу:

  • у 2023 році Україна спожила 83,2 ТВт·год,
  • а всі електромобілі — лише 0,524 ТВт·год.

Навіть якщо кількість електромобілів потроїться до 600 тис. одиниць, їхнє споживання сягне лише 1,9% загального обсягу, що не є критичним.

Головний виклик — не генерація, а інфраструктура

Проблема може виникнути не у виробництві електроенергії, а у локальних мережах — здатності підстанцій, ліній і будинкових електросистем витримати масову установку зарядних пристроїв.
Це питання вже враховується у нових будівельних нормах та енергетичних планах міст.

Прогноз до 2030 року

Якщо темпи збережуться (+50 тис. авто щороку), до 2030 року в Україні буде близько 450–500 тис. електромобілів.
Їхнє споживання — 1,35 ТВт·год на рік, тобто близько 1,3% від рівня генерації 2023 року.

Думка експерта

«На сьогодні електромобілі не становлять загрози для енергосистеми України. Їх розвиток передбачений державними стратегіями декарбонізації транспорту. Водночас радимо заряджати авто вночі або вдень у сонячну погоду, коли генерується надлишок енергії СЕС, і уникати пікових годин споживання»,
Оксана Зуєва, старша експертка з відкритих даних DiXi Group.

Поточна кількість електромобілів не створює жодних ризиків для енергосистеми України. Навіть подальше зростання автопарку не призведе до блекаутів — за умови збереження стабільної генерації та розвитку місцевої зарядної інфраструктури.

Новини
Всі новини
Alfa Romeo Tonale 2026: оновлений дизайн і відмова від гібридів Alfa Romeo Tonale 2026: оновлений дизайн і відмова від гібридів

Alfa Romeo представила оновлений Tonale 2026, який отримав модернізовану передню частину,...

Смертельні аварії електрокарів: що відомо про випадки із Xiaomi SU7, Tesla та іншими моделями Смертельні аварії електрокарів: що відомо про випадки із Xiaomi SU7, Tesla та іншими моделями

15 жовтня у китайському місті Ченду електрокар Xiaomi SU7 Ultra потрапив...

Автомобілі, які не підводять: бренди з репутацією безпроблемної експлуатації Автомобілі, які не підводять: бренди з репутацією безпроблемної експлуатації

На автомобільному ринку існує золоте правило: найкраще авто — це те,...

Новини
Всі новини
Електромобілі та енергосистема України: чи загрожує масова електромобілізація блекаутом? Електромобілі та енергосистема України: чи загрожує масова електромобілізація блекаутом?

Розвиток електромобілів в Україні продовжує викликати палкі дискусії. Одні бачать у...

Alfa Romeo Tonale 2026: оновлений дизайн і відмова від гібридів Alfa Romeo Tonale 2026: оновлений дизайн і відмова від гібридів

Alfa Romeo представила оновлений Tonale 2026, який отримав модернізовану передню частину,...

Смертельні аварії електрокарів: що відомо про випадки із Xiaomi SU7, Tesla та іншими моделями Смертельні аварії електрокарів: що відомо про випадки із Xiaomi SU7, Tesla та іншими моделями

15 жовтня у китайському місті Ченду електрокар Xiaomi SU7 Ultra потрапив...