
Електромобілі та енергосистема України: чи загрожує масова електромобілізація блекаутом?
Розвиток електромобілів в Україні продовжує викликати палкі дискусії. Одні бачать у них майбутнє транспорту, інші — потенційну загрозу для енергосистеми. Скептики стверджують: якщо кількість «електричок» різко зросте, мережа не витримає навантаження. Але чи справді це можливо?
Скільки електромобілів в Україні
Станом на жовтень 2025 року в Україні зареєстровано 193,5 тис. електротранспортних засобів, з яких 98% — легкові авто. Найпопулярнішими залишаються Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf та Tesla.
Середнє річне споживання енергії для типового українського електромобіля становить:
- 16,8 кВт·год/100 км влітку
- 21,8 кВт·год/100 км взимку
- Середній пробіг — близько 12 800 км на рік
Скільки енергії споживають усі електромобілі
На основі цих даних аналітики підрахували:
- Середньодобове споживання — 1 141–1 480 МВт·год
- Середньомісячне — 34,7–45,0 ГВт·год
- Річне — приблизно 524 ГВт·год
Це всього 0,63% від загального споживання електроенергії України у 2023 році, або еквівалент 1–1,5 днів роботи енергосистеми в зимовий період.
Для порівняння:
- побутовий сектор споживає ~30 ТВт·год/рік,
- промисловість — понад 50 ТВт·год/рік.
Отже, усі електромобілі разом споживають лише 1,75% від обсягу електроенергії, яку використовують українські домогосподарства.
Коли заряджаються електромобілі
Переважна більшість власників заряджає авто вдома або на роботі, переважно вночі.
- 80–90% заряджань — повільні, із потужністю 2–3 кВт.
- Це відбувається у години мінімального навантаження на систему, коли навіть є надлишок генерації.
Швидкі зарядні станції (50–250 кВт) становлять менше 20% усіх заряджань і обладнані системами захисту, які запобігають перевантаженням.
Чи вистачить електроенергії
Навіть із поточним зростанням кількості електромобілів, українська енергосистема має достатній запас потужності.
Для прикладу:
- у 2023 році Україна спожила 83,2 ТВт·год,
- а всі електромобілі — лише 0,524 ТВт·год.
Навіть якщо кількість електромобілів потроїться до 600 тис. одиниць, їхнє споживання сягне лише 1,9% загального обсягу, що не є критичним.
Головний виклик — не генерація, а інфраструктура
Проблема може виникнути не у виробництві електроенергії, а у локальних мережах — здатності підстанцій, ліній і будинкових електросистем витримати масову установку зарядних пристроїв.
Це питання вже враховується у нових будівельних нормах та енергетичних планах міст.
Прогноз до 2030 року
Якщо темпи збережуться (+50 тис. авто щороку), до 2030 року в Україні буде близько 450–500 тис. електромобілів.
Їхнє споживання — 1,35 ТВт·год на рік, тобто близько 1,3% від рівня генерації 2023 року.
Думка експерта
«На сьогодні електромобілі не становлять загрози для енергосистеми України. Їх розвиток передбачений державними стратегіями декарбонізації транспорту. Водночас радимо заряджати авто вночі або вдень у сонячну погоду, коли генерується надлишок енергії СЕС, і уникати пікових годин споживання»,
— Оксана Зуєва, старша експертка з відкритих даних DiXi Group.
Поточна кількість електромобілів не створює жодних ризиків для енергосистеми України. Навіть подальше зростання автопарку не призведе до блекаутів — за умови збереження стабільної генерації та розвитку місцевої зарядної інфраструктури.