Чим ми заправляємо автомобілі – Євро 5 чи Євро 3?
Більшість автовласників у нинішніх умовах байдужі до цих євроіндексів. Важливо, щоб паливо було в наявності і не дорого. Але ж клас пального – справа не лише екологічна: всім сучасним автомобілям потрібен як мінімум Євро 5.
Відповідно, загальнонаціональні мережі АЗС – лідери ринку – давно вже не торгують паливом інших застарілих стандартів, і навіть в умовах війни більшість із них не відступають від цього правила.
На жаль, в умовах війни не всім мережам вдається дотримуватися таких суворих правил, тому сьогодні можна “випадково” заправитися бензином старого типу. А в чому власне різниця, і що буде, якщо сучасну машину нагодувати паливом, виготовленим за нормами Євро 3?
Чим відрізняється Євро 3 від Євро 5
Розподіл бензину та дизельного палива на класи розпочався слідом за впровадженням екологічних класів автомобілів за токсичністю їх вихлопу. Чим вищий клас пального – тим, по-перше, менше в ньому речовин, які роблять вихлопні гази шкідливими для людини та природи. А по-друге, тим більше дружнє воно до певних систем автомобіля, переважно – до нейтралізаторів вихлопних газів.
Оскільки автовиробники давно вже почали насолоджуватися кожне покоління своїх моделей під чергові нові вимоги екологів, автомобілі виявилися “прив’язаними” до класу пального.
Воно й нічого, але надсучасні системи нейтралізації вихлопних газів псуються від палива старих класів. У бензинових машин насамперед страждає каталізатор, у дизельних – сажовий фільтр. У бензинах, виготовлених за нормативами Євро 3, є речовини, які також порушують процес згоряння і відповідно можуть погіршувати динаміку машини.
У сучасних дизелів є свої власні причини “не любити” паливо протоколу Євро 3. Найважливіший показник – цетанове число – у застарілого пального нижче, ніж у сучасного: 49 проти 51. А це означає, що двигун буде гірше запускатися в несприятливих умовах. матиме найгіршу тягу під навантаженням і загалом працюватиме жорсткіше.
Яка шкода мотору від Євро 3
Деякі компоненти палива впливають не тільки на екологічні та експлуатаційні характеристики двигуна, але й на його стан та, відповідно, термін служби.
Так, у стандарті Євро 3 допускається помітно більший вміст ароматичних вуглеводнів у бензині – 42% проти 35% у Євро 5. А це означає, що при використанні “старого” пального двигун буде більш схильний до накопичення відкладень. Це те, що ми називаємо нагаром і що впливає на погіршення віддачі двигуна та прискорене зношування, зокрема, циліндро-поршневої групи.
У дизельного палива старого типу цей показник теж суттєво гірший: вміст поліциклічних ароматичних вуглеводнів за стандартом 2000 року взагалі не лімітується, а за нормами 2008-го – обмежений на рівні лише 3%.
Для дизеля тут ще один персональний мінус: допустиме утримання сажі в солярці протокол Євро 3 допускає аж у п’ять разів більше, ніж можна сучасному силовому агрегату. Тобто сажовому фільтру на свіжій машині доведеться працювати більше – і термін його життя буде коротшим.
Сірка, що погіршує чистоту вихлопу, додатково руйнує каталізатор автомобіля. А ще сприяє корозійному зносу деталей двигуна. Тим часом у паливі Євро 3 її у п’ятнадцять разів більше, ніж у Євро 5: 150 мг/кг проти 10 мг/кг.
Як дізнатися клас пального
В ідеалі клас пального можна дізнатися у оператора АЗС – він повинен показати клієнту сертифікати на всі види палива, що продаються на заправці. Але, чесно кажучи, в наш суворий час паперам важко довіряти здоров’я свого автомобіля. Більш надійний спосіб – купувати бензин та дизель лише на заправних комплексах великої брендової мережі, яка дорожить своїм ім’ям і не розмінюватиме його на кілька гривень прибутку.