В’язкість моторної оливи – на що вона впливає?
Найголовніша властивість моторної оливи – це в’язкість. Її потрібно враховувати при виборі відповідного варіанту свого автомобіля. Раніше моторні оливи поділялися на дві основні категорії: зимові та літні. Зараз випускають всесезонні моторні масла, які відмінно підходять як для зими, так і для експлуатації влітку. У свою чергу автовиробники дають чіткі рекомендації, якій в’язкості оливу потрібно заливати в той чи інший двигун. Але сучасні тенденції показують, що олива з кожним роком стає дедалі рідкішою. Чому це відбувається і чи справляється менш густа моторна олива зі своєю основною функцією? Давайте розберемося.
Що означають індекси в’язкості оливи і чим вони відрізняються
Якщо подивитися на в’язкість сучасної моторної оливи, опустивши при цьому рекомендації автовиробників, то вона має мати дві основні властивості:
Влітку вона повинна залишатися в’язкою, щоб затримуватися на деталях двигуна, що труться, і достатньо їх змащувати;
Взимку олива не повинна сильно загусати, щоб двигун не молотив “на суху” після запуску на морозі.
До того, як світ навчився виробляти універсальну оливу, що справляється зі своїми завданнями цілий рік, індекси в’язкості були двох типів:
0W, 5W, 10W, 15W, 20W та 25W – використовувалися для позначення температурного режиму зимової оливи.
20, 30, 40, 50 та 60 – використовувалися для позначення температурного режиму літньої оливи.
Коли олива стала універсальною, два індекси об’єднали в один, з чого вийшли звичні нам “5W-30”, “10W-40” і таке інше. Таким чином, сьогодні індекси в’язкості оливи прямо позначають чіткі температурні межі її працездатності.
Простіше кажучи – це діапазон температур, в якому олива виконує свою основну функцію. Для наочного прикладу існує досить стара таблиця, що відповідає на всі питання щодо в’язкості.
Чому сучасні оливи менш в’язкі і наскільки вони безпечні?
Але якщо ідеальне рішення було знайдено, то навіщо виробники олив почали знову грати з їхньою в’язкістю, роблячи сучасні менш густими? У всьому винні норми викидів. В’язкість оливи знижують для зменшення тертя деталей, а щоб воно не зашкодило двигуну, до нього додають присадки. Відповідно, побоювання з приводу того, що сучасна олива недостатньо змащує елементи мотора – не більше ніж звичайний міф. “У гонитві за зменшенням шкідливих викидів та економією пального людство змушене знижувати тертя деталей у двигуні.
Один із способів, яким цього можна досягти – це знизити в’язкість оливи, зробити її рідкісною. А щоб така олива не призводила до швидкої смерті двигуна, її дооснащують дуже потужними захисними присадками”, – кажуть експерти Liqui Moly.
“Сучасна олива також добре захищає сучасні мотори, як олії минулих поколінь захищали мотори тих років. Найголовніше, щоб вона відповідала конкретному допуску виробника автомобіля чи двигуна. У цьому випадку можна бути на 100% впевненим, що масло забезпечує якісне смащування всіх внутрішніх елементів двигуна”, – додали в компанії. Для тих, хто боїться заливати “рідкі” олії нового покоління, виробники створюють спеціальні серії моторних масел, які мають додатковий захист, чим руйнують багато поширених міфів щодо автомобільних рідин.