Rаba: 120 років історії виробництва вантажівок та інженерних досягнень
У 2024 році угорська автомобільна компанія Rаba святкує своє 120-річчя. Ця історична марка, заснована у місті Дьєр, отримала назву на честь річки, що протікає неподалік від заводу. Від початку свого існування компанія стала символом інновацій в автомобільній індустрії.
У 1904 році Rаba випустила свої перші вантажівки, які стали справжнім проривом у світі автомобілебудування. Розроблені інженером Дьюлою Корокнаї, ці машини мали унікальну конструкцію: всі колеса були як ведучими, так і керованими. Артилерійські тягачі, оснащені двигуном внутрішнього згоряння потужністю 40 к.с., також мали лебідку та здатність перевозити вантажі вагою до 2 тонн.
У 1906 році Rаba почала виробництво поштових фургонів, створених знаменитим угорським винахідником Яношем Чонкою. Ці фургони стали прикладом функціональної техніки, яка відповідала вимогам свого часу. У наступні роки компанія розширювала свій асортимент, купуючи ліцензії на виробництво інших вантажівок, зокрема Praga V у 1912 році, яка вийшла на ринок під назвою Rаba V.
Протягом 1920-х років компанія перетворилася на найбільше машинобудівне підприємство Угорщини. Rаba виготовляла автомобілі за ліцензіями таких компаній, як Austro-Fiat, Krupp і MAN. Під час Другої світової війни підприємство випускало вантажівки, бронеавтомобілі, танки та навіть самохідні артилерійські установки. Однією з найвідоміших моделей того періоду стала Rаba Botond – всюдихід із задньою незалежною підвіскою, створений для армійських потреб.
Після війни, до 1951 року, Rаba продовжувала випускати вантажівки, але згодом була змушена перейти на інше виробництво. Відновлення автомобільного напрямку почалося у 1963 році, коли завод почав виготовляти мости для автобусів і тролейбусів. У 1968 році підприємство здійснило стратегічний прорив, почавши виробництво дизельних двигунів і вантажівок за ліцензією MAN.
У 1990-х компанія знову впроваджувала нові технології, створюючи вантажівки з кабінами MAN і DAF, а також працюючи над покращенням своїх двигунів. Наприкінці 2000-х R?ba сконцентрувалася на виробництві спеціалізованої техніки для оборонного сектора та комплектуючих для важких вантажівок, автобусів і тракторів.
Сьогодні Rаba є важливим гравцем на міжнародному ринку, постачаючи мости для великовантажної техніки на ринки Європи, США та Японії. Однією з останніх інновацій стало співробітництво з Volvo у 2014 році, яке дало початок випуску пожежних автоцистерн на базі шасі Renault. Завдяки багатій історії, технічним досягненням і глобальній співпраці, Rаba залишається символом інженерної досконалості Угорщини.